Brýle, s kterými vidíte líp za volantem

Boulevard Final DriveSafe

Moderní brýle dokážou díky využití nových technologií velice zajímavé věci. Zlepšují například při řízení auta viditelnost v dešti, v mlze, za šera nebo i v noci. Dokážou tlumit odlesky mokré vozovky. Ale umí toho mnohem víc. Řada těchto vlastností se vám může hodit i při dlouhé cestě na dovolenou.

Asi nejsem sám, koho v noci často oslňují protijedoucí auta. Zvlášť když mají xenonové výbojky nebo LED reflektory. Hodně nepříjemné je to na dlouhých únavných cestách, jako jsou třeba právě ty na dovolenou. Protože nosím brýle, zaujaly mě speciální brýlové čočky, které dokážou toto oslnění hodně zmírnit.

A nejen to. Zlepšují vidění v mlze, v noci, za šera i za deště, kdy se od mokré vozovky odráží spousta odlesků. Díky speciální povrchové úpravě snižují například zmíněné oslnění víc než o polovinu. Odfiltrují totiž část pronikavého modrého světla z xenonových a LED reflektorů, které sice dobře osvětluje silnici, ale také opravdu hodně oslňuje.

Větší komfort i bezpečí

Lehce také zvyšují ostrost a kontrast vnímaného obrazu. Konstruktéři nových čoček nebrali totiž při výpočtu zakřivení brýlové čočky v úvahu jeden hlavní paprsek, ale jejich svazek. Tradiční výpočet vychází totiž z umístění zornice, ale ne z jejího průměru. Rozšíření zornic navíc částečně mění naši oční vadu a do určité míry ovlivňuje ostrost i kontrast vnímaného obrazu.

Nová konstrukce čoček se snaží brát tato fakta v úvahu a zmíněné vlastnosti zlepšuje. To je příjemný bonus hlavně za zhoršené viditelnosti. Zvětšila zároveň jejich zorné pole při sledování předmětů ve střední a dlouhé vzdálenosti. To řidičům usnadňuje přenášení pozornosti na různé vzdálenosti před sebou, ale také na palubní desku nebo do zpětného zrcátka.

Součet vlastností těchto čoček, které získaly ocenění na Mezinárodním veletrhu oční optiky, optometrie a oftalmologie v Brně (OPTA 2016) nezvyšuje jenom pohodlí, zvyšuje hlavně bezpečnost jízdy. Díky tomu, že řidiči lépe vidí, mohou lépe a včas reagovat. Pří zmíněné jízdě v noci je to důležité. V noci dochází ke zhruba polovině smrtelných nehod, i když za tmy ujedeme výrazně méně kilometrů než za světla,.

Na dálnici proti slunci

Odražené světlo a odlesky za slunečného počasí dokážou eliminovat různé druhy polarizačních brýlí. Zhoršené vidění v noci, kdy se oko stane při jízdě v noci mírně krátkozrakým (odborníci mluví o noční myopii) se zase snaží zmírnit jiný typ speciálních brýlových čoček, které mají minus 0,25 dioptrie.

Další druh brýlových skel má několik vrstev. Jedna reaguje na přemíru světla tím, že se samy zbarví, a to i v autě, kam skrz sklo nedopadají UV paprsky, které tento efekt dělají u běžných samozabarvovacích brýlí. To oceníte, když jedete třeba na dálnici proti slunci. Další vrstvy mají polarizační efekt, zvyšují kontrasty barev, ale také rozlišení předmětů na mokré vozovce, v mlze nebo při zhoršené viditelnosti. A tak bychom mohli pokračovat ve výčtu čoček, brýlí a jejich vlastností.

Řešení ušité na míru

Běžný konzument v nich logicky nemůže mít přehled. Proto je rozumné, když se nenechá unést emocemi a popisem vlastností konkrétního výrobku na internetu, ale zajde do optiky. „Měl by optikovi vysvětlit, na co chce brýle používat a co od nich očekává,“ říká Pavla Vedralová z Optiky Anděl. „Optik mu vysvětlí, co je reálné a co ne. Spolu pak budou hledat nejlepší řešení. A to tím spíš, pokud má nějakou oční vadu. Některé z výrobků, které popisujete, může mít v dioptrické, nedioptrické nebo multifokální variantě, jiné ne. Existují i různé úpravy povrchů, které dokážou třeba odpuzovat prach nebo lépe čelit poškrábání a podobně Všechno má své výhody i nevýhody. Optik je klientovi vysvětlí a dá mu vybrat. Ale hlavně se mu snaží vymyslet řešení takříkajíc na míru. O tom je v současnosti naše profese.“

PETR VESELÝ