Menu

Digitální únava zraku

16. 4. 2018

Používání digitálních zařízení déle než dvě hodiny denně zvyšuje riziko vzniku digitální únavy
zraku.

Toto kritérium splňuje 90 % dospělých. Polovina dospělých do 30 let přitom stráví
sledováním monitorů, obrazovek a displejů více než 9 hodin denně. Tyto výsledky vyplývají
z evropského průzkumu uspořádaného agenturou YouGov.
Digitální únava zraku, někdy nazývaná digitální únava očí, se projevuje pálením a řezáním víček,
pocitem unavených očí, rozmazaným viděním, potížemi se zaostřováním i bolestmi šíje, ramen a hlavy. Vzhledem k tomu, že se může objevit již tehdy, pokud pracujeme s digitálními
zařízeními dvě hodiny denně, ohroženi nejsou pouze lidé pracující v kanceláři. Stačí, večerní sledování filmů či YouTube.

Koho se může týkat?
„S digitální únavou očí se setkávají nejčastěji mladí do 35 let.Důvodem je to, že využívají digitální zařízení ve větší míře a jsou tak vystavování nepřirozenému jasu. Při sledování monitorů nejen zaostřujeme dlouhodobě na blízko, na což není naše oko přizpůsobeno, ale také zapomínáme mrkat,“ vysvětluje optometristka Pavla Vedralová z Optiky Anděl, Praha.
Pravdou ale je, že na vině nemusí být pouze délka strávená sledováním digitálních zařízení, ale také neodhalená oční vada.

Co digitální únavu očí zhoršuje

Riziko vzniku digitální únavy očí není přímo úměrné času strávenému před obrazovkou. Důležité je také samotné prostředí. „Kancelářské prostředí je často riziko vzniku digitální únavy zvyšuje,“ doplňuje Pavla Vedralová. Tím nejdůležitějším je příliš suchý vzduch, který vede k osychání oka. „Kvůli upřenému pohledu na monitor se snižuje frekvence mrkání. To vede k tomu, že se vrstvička slz neobnovuje. Klimatizace vysušující vzduch je pak poslední kapkou.“ Dalšími mohou být špatné nastavení
monitoru.

Pokud trpíte popisovanými problémy, navštivte optometristu, který je často k dispozici přímo v optice. A to i v případě, že nemáte problémy se čtením tištěného textu ani viděním na dálku.

Co s tím?

  •  navštivte optometristu, aby zkontroloval, zda máte správně
    korigovanou oční vadu (např. krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus)
  • pokud máte diagnostikovanou oční vadu, zkonzultujte
    s optometristou váš aktuální výběr brýlových a kontaktních čoček
  • jako prevence i řešení mohou sloužit speciální brýlové čočky, novinkou
    na trhu jsou pak speciální kontaktní čočky proti digitální únavě očí
  • udržujte rohovku vlhkou (pomoci mohou oční
    kapky, zvlhčovač vzduchu, častější větrání a dostatečný pitný režim)
  • při práci na PC nechte oči pravidelně odpočinout (nejlépe 1x za 20 minut se podívejte na 20 vteřin do dálky a pořádně si zamrkejte)
  • dbejte na správné nastavení monitoru (monitor by měl být níže
    než vaše oči, písmo by mělo být dostatečně velké a jas snížený tak, aby byl pro vás pohled na
    monitor příjemný)

Věděli jste, že oční lékař neboli oftalmolog je specialistou na zraková
onemocnění a chirurgii zrakových drah?
Specialistou na korekci očních vad (např. krátkozrakost,
dalekozrakost, astigmatismus) je optometrista.

< Zpět na články

Zůstaňte v obraze

Pečujeme o vaše zdraví. Jednou za měsíc vám zašleme praktické tipy.

E-book zdarma: Jak se vyhnout komplikacím při nošení kontaktních čoček?

Několik praktických tipů od specialistky na kontaktní čočky MUDr. Svatavy Háčikové.

Stáhnout zdarma